onsdag 8. mai 2013

Kontroll hos jordmor! (Og magebilder!)






Det var kontroll hos jordmor igjen i dag, og det skjedde vel egentlig ikke stort. Det virker som om det ikke er så fryktelig mye å si til oss som har barn fra før og som har "gjort det før" liksom. Men det er forsåvidt greit det. Jeg vet jo at de er der for meg om det er noe jeg lurer på. 
Som i dag for eksempel. Vi kan ønske den lille velkommen hvert øyeblikk uten at det gjør noe, og det betyr jo at det ikke blir flere anledninger til å spørre om hvordan ting skal og bør gjøres.

Jan Erik hadde et spørsmål (heldigvis, ellers hadde jeg glemt det) om besøkstider og hvem som fikk komme på besøk på barsel. Pappaen får komme på besøk når som helst, det samme med søsknene. 
Det er spesielle besøkstider der de helst ser at blir overholdt av alle, men det går selvfølgelig an med unntak. Man blir ikke kastet ut om man er der ti minutter lengre enn besøkstidene tilsier. 
Men på dagen er det en periode det ikke taes imot besøk. Da er det siesta for den nybakte familien. Jeg er usikker på klokkeslettet, men det er to timer midt på dagen hvor besøkende ikke tillates, ikke engang besteforeldre. Jordmoren sa det, at da var de ganske strenge, og ville ikke engang opplyse om hvor "pasientene" befant seg hen, for da skulle de ha fred og ro og ikke forstyrres.

Jeg må si at jeg ble ganske glad for å høre det. Saga-store-lille kommer jo ikke til å være her så altfor lenge denne gangen, så jeg (vi) håper folk vil respektere at det er storesøstrene som er i fokus den første tiden. De skal få lov til å finne seg tilrette i storesøsterrollen og bli kjent med det nye tilskuddet. Tiden på barsel vil dermed være en tid for babyen, mammaen, pappaen og storesøstrene. 
Andre (besteforeldrene spesielt) er selvfølgelig også velkomne, men ved at jeg skriver dette, så vet dere hvertfall hvor vi ønsker at fokuset skal være. 
På storesøstrene.

(Når vi kommer hjem fra sykehuset og har funnet oss tilrette så er selvfølgelig alle andre velkomne også - ikke misforstå meg! =) )



Ellers på kontrollen så var alt bra! Den lille krabaten ligger og spreller (i den forstand det er mulig med de plassbegrensningene den har) og h*n ligger med hodet godt ned i bekkenet.
Hodet er ikke festet ennå, men det er ofte slik med barn nummer to kunne jordmor fortelle, så det var ikke sikker på at det kom til å feste seg i det hele tatt.
Eneste en må ta hensyn til da det gjelder det er bare at jeg ikke må være mye aktiv om vannet går, for da kan navlestrengen falle ned og bli liggende i klem, noe som igjen fører til at babyen mister nærings og oksygentilførselen. Og dèt er jo ikke bra!

Hjertelyden var fin, som vanlig, og blodtrykket mitt var helt ok.
Vekt mi er veldig bra ifølge jordmoren, ifølge meg selv derimot så kunne jeg godt spart meg for et par kilo.
Har nå gått opp 14,1 kg dette svangerskapet. Makan!

Men skal vel kunne leve med det vel.

Nå er det visst film på tittekassa her som jeg skal følge med på, så da får jeg vel logge av og komme tilbake til bloggen i morgen da.
Da skal Aurora og jeg ha bakedag, så da blir det sikkert noen oppdateringer tenker jeg.

Pavlova står på planen, og vi tar med glede imot besøk!

Ha en fin kveld!




3 kommentarer:

  1. ..bestemor grusom må vel få litt besøkstid?!?

    SvarSlett
  2. Er så godt og vite at det er en stund på dagen der det ikke tas i mot besøk :)
    Man skal trossalt bli kjendt med den lille som kommer til verden..
    Så det er noe jeg håper folk respekterer når babyèn kommer til verden gitt.

    SvarSlett
  3. Bestemor Grusom skal få besøkelsestid vettu! Hehe! =)

    Ja, ikkesant Hege! =)

    SvarSlett

En kommentar er alltid hyggelig! =)