mandag 10. desember 2012

Uke 16 - og aktiv baby!

Jeg skrev for et par uker siden at jeg syntes jeg kjente sommerfuglvinger, og der var nok ikke bare innbilninger, for nå kjenner jeg så mye mer enn bare det!

Jeg er 16+3 i dag, og fosteret er ifølge babyverden 16-17cm langt på dette tidspunktet.

Jeg har enda ikke fått så mye mage, så når jeg ligger på ryggen, så er magen helt flat. Det er kun når jeg står oppreist at den blåser seg opp litt og faktisk ser gravid ut.
Det morsomme er at når jeg ligger på rygg så kan jeg tydelig se og kjenne hvor babyen ligger hen. Om den ligger til høyre eller venstre, eller om den har forsøkt å gjemme seg litt lenger inn i magen. Det er tydelig at den har god plass å romstere på der inne nå slik som den flytter på seg. Ganske utrolig å se på!

Jeg kjenner fortsatt ikke veldig sterke spark, men jeg kjenner bevegelsene, og det er supermoro. Jan Erik har ikke kjent sparkene ennå selv, men han har jo sett hvor skjev magen plutselig er noen ganger når jeg ligger på ryggen. Tror han syntes det er litt morsomt også.

Skal forsøke å få tatt bilde av det neste gang det skjer. Må bare passe på å ha telefon eller kamera i nærheten, for om jeg reiser meg opp og begynner å romstere med noe så ødelegger jeg jo alt.

Som vanlig legger jeg ved det babyverden.no har å si om hva som skjer i uke 16, inne i mammas mage.
Bilde av magen min kommer senere i dag, for det har gubben på sin telefon, og den har ikke jeg nå. :)




"Fosteret er i begynnelsen av denne uken 14 uker gammelt. Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken. beina tar igjen armene i utvikling, og vil fr nå av være lengre. De livlige bevegelsene blir stadig bedre koordinert.

Fosteret svelger fostervann og tisser det ut igjen i fostervannet. Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.
Er det ikke utrolig at fosteret allerede kan suge, svelge, tisse, gjøre pusteøvelser og bevege seg bevisst?"




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En kommentar er alltid hyggelig! =)