søndag 2. desember 2012

Uke 15!


På fredag tro jeg inn i svangerskapets uke 15, og som hver uke bruker jeg noe av babyverden.no's ord:



"Fra 15 uker og 0 dager til 15 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 100 g
 
CRL: 10 cm
 
Full lengde: 12 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 13 uker gammelt. Kroppen vokser i kjempefart. Beina blir lengre samtidig som skjelettet hardner. Musklene blir også sterkere slik at du snart vil kunne kjenne de livlige bevegelsene.

Denne uken når ørene nesten sin endelige plassering på hodet og er tydelig synlige. Øynene har vært rettet fremover og plassert i flere uker allerede. Nå ser den lille ut som en miniatyr-menneskebaby. Men huden er nesten gjennomsiktig, så alle blodårene skinner gjennom. Små dunhår kalt lanugo formes og vil dekke hele kroppen frem mot fødselen."



Om mor så står det en del om kosthold og næring og hvor viktig det er å få i seg de riktige næringsstoffene. Dette er igrunn noe jeg er fullt klar over og opptatt av ellers også, så jeg legger ikke mer fokus på det nå som jeg er gravid enn ellers.
Nå ligger igrunn hovedfokuset på å få i meg mat i det hele tatt, for det er ærlig talt ikke mye som frister om dagen. Frukt, bær og grønnsaker er egentlig det eneste som er "friskt" nok til at jeg har lyst på det.
Sjokolade orker jeg faktisk ikke og potetgull er ikke like godt som før. Det eneste godteriet jeg liker nå er smågodt, sur og syrlig, eller godteri med litt "uvanlig" smak. Ting jeg ikke spiser så ofte.

På bildet fra denne uken ser det ut som om jeg bare spiser litt ekstra godt, men jeg kan love at det ikke er tilfelle. Skyggen på bildet gjør at det ser ut jeg bare han en mellomstor valk istedet for en bitteliten babymage. Men det gjør ingenting! Mage er mage -nesten!




Ha en fin søndag! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En kommentar er alltid hyggelig! =)