torsdag 13. desember 2012

"Mamma... Jeg har begynt å tro litt på Jesus jeg"

Ja. Så kom dagen. Min datter - katolikken.
4 åringen har bestemt seg for at hun skal tro på Jesus. Men grunnen var jo i og for seg ganske god, en av de bedre jeg har hørt faktisk, så det skal hun ha.

Hun konkluderte med at om hun fikk tro på Jesus, og ingen andre gjorde det, så kunne hun gi pengene sine til de fattige og bli en helt ekte Lucia!
Og selvfølgelig vil hun være en ekte Lucia, slik Lucia er framstilt for oss. Hvitkledd vakker ung jente, med langt blondt hår og lys i håret. Kunne det vært noe bedre? Da måtte man vel i så fall fått være en helt ekte prinsesse!

Så etter en fantastisk flott Luciafeiring i barnehagen, med luciatog, julesanger og lussekatter, så måtte jeg sette meg ned litt og lese om denne Lucia.
Den hellige Lucia av Siracusa. En ung kvinne i tjueårene som ved å tro på og be til Gud, reddet sin mor fra lang tids sykdom som nesten tok hennes liv.
Kristendommen var ikke direkte godkjent på denne tiden, og når det kom ut at Lucia hadde "feil" tro så ble hun offer for martyrdøden.
De forsøkte å drepe henne flere ganger, på riktig så groteske måter, men ingenting fungerte. Ikke før hun fikk et sverd stukket gjennom halsen døde hun, men selv med sverdet gjennom halsen leve hun helt til en prest kom til henne og gav henne sakramentet.

Forresten: Lucia var mørkhåret!
Kan noen fortelle meg hvorfor man har en forestilling av hun er lys i håret?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En kommentar er alltid hyggelig! =)