søndag 9. desember 2012

To eat - or not to eat?

Joda, mat må'n ha, men hvor mye og hva slag?

Kom til å tenke på dette her om dagen da svigermor påpekte at jeg spiste spekeskinke på skiva mi enda jeg er gravid. Det hadde hun nemlig ikke sett noen gjøre på veldig mange år.

Jeg har såklart noen begrensninger til hva jeg dytter i meg, men ikke like mange som de fleste andre kanskje? Jeg spiser stort sett det samme som før, med unntak av blåmuggost og slikt. Passer også ekstra på at kjøttet jeg spiser er gjennomstekt.

Så hva holdt dere dere unna da barnet lå i magen?
Eller om du er gravid just nu, er det noen matvarer du unngår å spise eller går alt ned som før?


Jeg har også lurt litt på dette med energidrikker og kaffe? Hva er egentlig verst?
Mange gravide drikker kaffe og te som før, mens energidikker er totalt forbudt. Er dette egentlig logisk?

Så jeg fant informasjon som tilsier at koffeininnholdet (som er det som er skadelig under graviditeten) er høyere i både kaffe og te enn det er i energidrikkene man får kjøpt her til lands.
Så skal man ha litt ekstra energi, så er det faktisk mindre skadelig å drikke en energidrikk ifht en kaffekopp.
Selvfølgelig kommer det jo an på størrelsen på drikket, og man må ta hensyn til hvor mye sukker og andre tilsetningsstoffer det er tilsatt.

Er forsåvidt i uke 16 nå, men har vært fryktelig opptatt i helgen, så bilde og innlegg kommer om noen få strakser. Eller i morgen ;)

Ha en fin kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En kommentar er alltid hyggelig! =)