lørdag 30. mars 2013

Påskeharerundstykker!


Tidligere denne uka laget jeg rundstykker til lunsj, og denne gangen ble de "forkledd" som påskeharer.
Eller kattunger.
Eller hva som helst, bare å bruke fantasien!

Jentene syntes det var fryktelig morsomt, og spiste seg gode og mette på harepuser. 
Rundstykkene i seg selv var også veldig gode, prøvde en ny oppskrift jeg fant, og neste gang skal jeg nok gå for den samme oppskriften igjen!




Oppskrift på grove påskeharepuser:
500 g hvetemel
250 g speltmel

250 g sammalt hvete, grov
2 ts salt
5 ts sukker
6 dl lunkent vann
1 pk gjær
6 ss olje

Bland mel, salt og sukker i bakebollen.
Rør gjæren ut i lunket vann.
Hell gjæren i melblandingen og elt deigen sammen samtidig som du tilsetter oljen.
Elt til deigen slipper bollen, ha evt i en dæsj ekstra av mel eller vann om det skulle trenges.
Hev deigen under plast til den en ca dobbelt så stor. 45 minutter er omtrent passe tid.
Etter hevingen deler du opp og ruller ut deigen til ca 30 rundstykker. Form de så de er litt avlange i formen før du igjen legger de på brett til heving i en halvtimes tid.
Da deigen nærmer seg ferdighevet så setter du ovnen på 225 grader og lar den bli varm mens man former rundstykkene ferdig.
For å få "harepus"utseendet så klipper man bare to klipp litt foran på rundstykket, da blir det ører. Deretter stikker man hull til øyne og nese med en fyrstikk eller tannpirker, eller hva enn man skulle ha for hånden.
Rundstykkene bør stå i ovnen ca 10-12 minutter, kommer litt an på ovnen også.
Og vips så er de ferdig!

Vel bekomme! =)


3 kommentarer:

  1. Flink du er :)
    Kordan lagde du øra? øye og nese skjønner eg :p

    SvarSlett
  2. Eg las ikke alt før etter eg kommenterte på fremgangsmåten :P

    SvarSlett
  3. Hehe - kan ikke få med seg alt med en gang! :P

    SvarSlett

En kommentar er alltid hyggelig! =)