lørdag 23. mars 2013

31 uker i dag!


Fra 31 uker og 0 dager 

til 31 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: ca 1750 gr
Lengde: ca 37 cm



Så "stor" er den lille reka der inne nå.
Det er kanskje ingen reke lengre, men noe må den jo hete til den kommer ut.
Reka it is!

Så hvordan er det med babyen der inne?
Jo, på nettet kan man lese at den har begynt å produsere underhudsfett, og den blir dermed både "rundere i kantene" og den får en mer normal hudfarge nå enn den har hatt tidligere.
Håret på hodet har også begynt å komme for fullt, og om man skal tro alle påstandene om at jo mer halsbrann man har dess mer hår har babyen, så kommer denne her til å bli ca apekatt.
Den svelger og tisser omkring en halv liter hver dag, og det har begynt å samle seg barnebek i tarmene nå.
Det sies også at barnet faktisk allerede drømmer når det sover!
Mon tro om hva?

Men det aller beste er å lese at rundt denne tiden her så nærmer lunger og og fordøyelsessystemet seg å bli ferdig. Jo lenger den blir i magen, dess bedre er det. Men for hver dag som går, så er sjansene for senvirkninger mindre og mindre om babyen skulle melde sin ankomst litt for tidlig.
Holde seg inne i 4 uker til nå hvertfall så er jeg garantert å få føde nære hjemme.





Termin:
27.05.13

På vei: 
31 uker!

Igjen: 
9 uker og 2 dager!

Trimester:
Tredje trimester!

Kjønn: 
Gutt! Eller jente?

Navn: 
Vi har rett og slett "gitt opp" nå.
Vi har for mange navn, og blir aldri helt kloke på dette.
Så vi venter.
Venter og ser til røver'n melder sin ankomst.
Da ser vi kanskje hvem som har kommet ut, og hva den heter.

Aktivitet innenfra: 
Veldig mye aktivitet, hele innsiden av magen min må være et blåmerke nå.
Men lurer på om ikke vedkommende på innsiden har begynt å legge seg til rette ned mot bekkenet nå, for jeg har fryktelig mye nedpress.
Må krysse beina for å være sikker på at den ikke faller ut noen ganger, for det er virkelig slik det føles!

Aktivitet på meg:
Det har igrunn vært ei fin uke nå også. Deilig å ha litt overskudd igjen.
Har hatt to vakter på jobb, og vi har begynt skikkelig på storesøster-rommet.
I tillegg var det jo påskefrokost i barnehagen da.
Der var det noen virkelig flinke barn som hadde laget rundstykker!

Søvn: 
Disse drømmene sliter meg ut.
Det er ikke så voldsomme drømmer heller, men de føles så virkelige at jeg ikke har følelsen av å ha sovet i det hele tatt!
I går for eksempel. Da sjekket jeg saldoen til Jan Erik minst 40 ganger. 17,91 kr.
Gang etter gang. Og jeg klarte ikke forstå hvorfor han hadde så lite penger.
Hele natten gjennom. 17,91kr på repeat.

Kynnere: 
Ligger omtrent som forrige uke.
Av og på med kynnere - må bare lære meg å stoppe opp litt og ta ei pause når det trengs.

Vektøkning:
74,5 sto det jo på vekta sist gang.
Det vil si 7,5 kg siden jeg ble gravid.
Men jeg trøster meg med at babyen veier en, fostervannet veier en del, morkaka veier en del osv....
Man kan finne trøst i mye rart. (sjokolade også)

Strekkmerker: 
Fortsatt ingen merker, men jeg fikk lettere angst da jeg så jeg hadde klødd meg nesten til blods på det merket etter Aurora.
Jeg klør og klør og klør. Og klør.
Klarer ikke stoppe.

Og det endte med at jeg var rødflammete og hadde blodutredeleser i flere dager etterpå. Vakkert.

Matkick:
Hadde kjempelyst på "hønefossbrød" her om dagen!
Men jeg fikk ikke tak i.
Finnes det fortsatt egentlig? Noen som veit?

Humør:
Humøret er litt bedre. Har ikke vært riktig så sjalu og misunnelig denne uken.
Går humøret opp og ned sa du?
Helt korrekt!

Tungt? 
Sokker- og skosesongen er snart over for å si det sånn!

Siste innkjøp:
Har ikke kjøpt inn no nytt denne uken, men har gått gjennom alt som tilhørte Aurora som kan passe til en liten jente eller gutt. Så nå har vi nok av klær liggende hvertfall.
Bare vasking av klærne igjen, men det får man vente med til stellebordet er ferdig pusset opp.

Neste kontroll: 
3. april hos legen og 16. april hos jordmor.
Forventninger til fødsel:
Det blir helt sikkert bra!
Veldig spent, men gruer meg ikke så mye.
Det går jo som det går uansett, og jeg får dessverre ikke styrt noen verdens ting.

Pakket fødebag?
Nei. Fortsatt ikke.
Men oppdaget at jeg har en bag da i det minste!
Så vi er et skritt nærmere nå!

Alle sier at nå bør bagen være pakket, så jeg bør vel høre snart.




Men nå ønsker jeg alle en god lørdag!
Kos dere i godværet!

3 kommentarer:

  1. Uke 31 allerede??
    Du ble jo nettopp gravid jo :p Tiden går skremmende fort..
    Men for hver dag er vi nærmere våre søte små <3

    SvarSlett
  2. Kjenner jeg blir litt babysyk når jeg leser, selv om jeg bare har hadd drittgraviditeter med bekkenløsning og sinne:p

    SvarSlett
  3. Hihi, ja! Tida flyr så fort!!

    Hehe, Stina Mari, kan love deg at eg har bannet MANGE ganger på at dette er aaaaaller siste gang! :p

    SvarSlett

En kommentar er alltid hyggelig! =)