søndag 3. mars 2013

Hasselnøttsjokoladepålegg!

Her om dagen fant jeg ei oppskrift på hasselnøttsjokoladepålegg på nettet. Jeg fant den for flere måneder siden også, men den gangen glemte jeg den like fort. Denne gangen derimot var det nesten helg, og jeg hadde litt tid til overs!

Jeg skrev om sjokoladepålegg en gang tidligere også, og hvordan enkelte blir lurt til å tro det er sunt. Spør du meg, så er man passe godtroende om man tror på hva produsentene sier, spesielt når de sier at sjokoladepålegg gir barna en god start på dagen og energi til å gjøre en innsats på skole og barnehage. Men nok om det. det skrev jeg om her: Only in The United States of America


Det man lager hjemme er ikke direkte sunt det heller, men i det minste så vet man hva man får! Og jeg vil tro det er langt mindre "ulumskheter" enn det er i det man kjøper på butikken.
I tillegg så kan man faktisk, om man kjøper de riktige råvarene lage et økologisk produkt, som har blitt laget på en rettferdig måte helt fra starten. (Her snakker jeg fairtrade. Fairtrade er bra! *gnir det inn*)




Her er bilde av mitt meget gode sjokoladepålegg! Omnomnom!
Du vil ha oppskrift sier du? Ok, da!




Først tok jeg 150 gram hasselnøtter i ei ildfast form, og slang dem i ovnen på 200 grader i ca 10 minutter. Da de hadde jeg kjølt seg ned (og etter jeg hadde fått spist isen min) så fjernet jeg skallet ved å gni de mot hverandre i et kjøkkenhåndkle.

Deretter grovhakket jeg de og hadde de i foodprocessoren sammen med 50 gram brunt sukker. Kjørte sukkeret og nøttene sammen til det ble en oljete, ganske fast masse.

Så smeltet jeg 50 gram smør i en kjele, og tilsatt 1,5 dl fløte. Dette ble varmet opp og da det begynte å småkoke så trakk jeg kjelen av plata og tilsatte 200 gram grovakket mørk sjokolade.
Jeg lot sjokoladen ligge å smelte litt i kjelen før jeg rørte alt rundt til ei jevn masse, og deretter slang jeg nøtte- og sukkerblandingen oppi sjokoladeklisset. (Det luktet bare helt latterlig godt, og det ble i det øyeblikk bestemt at en gang skal jeg lage sjokoladekake, men den blandingen der i et tynt lag i midten!)

Sjokoladepålegget ble akkurat passe menge til å fylle et syltetøyglass pluss en prøvesmakeskive på askjetten min. Perfekt!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En kommentar er alltid hyggelig! =)