søndag 10. mars 2013

Budsjettbaby - og fornøyd med det!

Ja, vi har en budsjettbaby på vei, og det gjør meg absolutt ingen ting!

Når man får baby, en sånn helt fersk en, så må man prioritere. Det er mye som ramses opp som absolutte nødvendigheter, som slettes ikke trengs i det hele tatt. Og av alt som trengs til en ny baby, så trenger absolutt ikke alt å være flunkende nytt.

Jeg har nevnt før her at vi ikke har allverdens med penger, på grunn av kinkig jobbsituasjon. Har fått direkte spørsmål også, om hvordan vi kan tenke på å få barn når vi har så dårlig råd som vi har. Og svaret er som følger; vi har et minimalt forbruk. Men til tross for et lavt forbruk så får alltid barna det de trenger og vel så det. Det handler om prioriteringer.

Av ting man trenger før babyen melder sin ankomst kan jeg komme med 7 punkter:

  • Bilstol
  • Barnevogn
  • Seng/vugge
  • Dyne, madrass, sengetøy
  • Håndklær og kluter
  • Klær i størrelse bitteliten
  • Ammeinnlegg/amme-bh

Av disse 7 punktene har vi det meste i boks allerede.

Bilstol var det eneste jeg var fast bestemt på å kjøpe nytt, og det fikk vi  for 700,-kr på jollyroom.no etter å ha fulgt med lenge på tilbud og kampanjer. Helt nytt og flott sete for 700 kroner, og det inkludert frakt.
Barnevogn har vi også fått tak i, men har den ikke i hus ennå. Men vi har hvertfall fått kjøpe ei vogn for 500,- kr av ei jeg var i barselgruppe med da jeg fikk Aurora.
Sengen etter Aurora har vi hatt stående hos pappaen til Aurora, og nå er det ei venninne av meg som har den. Den har noen småskader, men funker like fint, og med litt fiksing og et malingstrøk så blir den så god som ny! Maling og verktøy har vi i hus fra før av, så det blir heller ingen utgift.
Dyne har jeg fra før, etter Aurora. Det skal bare vaskes og renses så er det så godt som nytt. Sengetøy kjøper jeg ett sett av når jeg finner noe fint til en rimelig pris. I tillegg har vi masse fra før av etter de større søsknene.
Madrass har vi jo, men her velger vi nok også å kjøpe nytt. Rett og slett fordi det anbefales på det sterkeste å ikke la slikt gå i arv, dette både med tanke på allergier og krybbedød. Men det finnes mange billige og gode madrasser. Både jysk og ikea selger slikt billig så vi trenger ikke bruke en formue.
Håndklær og kluter har de også superbillig på ikea, så må nok dit en tur om ikke så lenge.
Ammeinnlegg har jeg faktisk fortsatt fra Aurora fikk pupp. Da brukte jeg innlegg i ull og de var virkelig (g)ull verdt, så har ikke vurdert å kvitte meg med de engang!

Av alt vi faktisk absolutt  ha, så har vi brukt 1200,- kr til nå og for å få kjøpt resten så kommer det på 387,-kr om man skal ta utgangspunkt i hva prisene er akkurat nå, på ikea.
Så vi blir altså nødt til å bruke 1587,- kroner på det utstyret man  ha før babyen melder sin ankomst.
Man kan jo også velge å plusse på ei bleiepakke, men det skal jeg avvente, og la det heller bli en storesøsteroppgave mens jeg er på sykehuset med den lille.

Jeg gleder meg!

Tenker jeg fortsetter med et slikt innlegg til som omhandler de tingene man trenger etterhvert. Vi skal også pusse opp både babyrom og jenterom og fikse blant annet et stellebord for en billig penge. Tror det blir kjempefint. Har egentlig lyst til å sette igang med en gang!


Nå skal Aurora og jeg lage bananhavrevafler til lunsj, og kose oss med det mens vi titter på ting og tang vi kan bruke som idèer til de nye soverommene.
Kanskje vi har energi nok til å vaske ned det kommende jenterommet i dag også!

Ha en fin søndag alle sammen!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En kommentar er alltid hyggelig! =)