søndag 25. november 2012

Uke 14!

Nå er jeg nådd uke 14, og jeg er i dag 14 uker og 2 dager ut i svangerskapet. Hvilket faktisk betyr at jeg allerede har vært gravid i 100 dager! Det høres fryktelig lenge ut!

Det har ikke skjedd overveldende mye denne uken heller, annet enn at magen er der nå, og den er hele tiden hard. Jeg kjenner at det er en babymage, og den kan faktisk ikke forveksles med en fleskemage lengre, hurra!
Jeg er også overbevist om at jeg har kjent liv der inne, selv om jeg syntes det er fryktelig tidlig enda. Men var jo som sagt 16 uker med Aurora da jeg kjente det, og nå vet jeg jo hva jeg skal kjenne etter, det visste jeg ikke da. Gleder meg til de skikkelige sparkene kommer. =)

Denne uken, som alle andre uker, overlater jeg til babyverden.no å fortelle om hva som skjer den 14. svangerskapsuken:




"Fosteret er i begynnelsen av denne uken 12 uker gammelt. Hodet er fremdeles stort i forhold til kroppen, men kan nå holdes oppe av hals og nakke. I kinnene vokser sugemusklene. Når de blir større, får ansiktet mer babyaktig utseende med lubne kinn. Fosteret begynner å produsere spytt.

Ansiktshår dannes og man kan begynne å ane hårmønsteret på hodet. Lungene utvikles og fosteret begynner å puste små mengder fostervann. Dette er svært viktig for at lungene skal utvikle seg riktig, og fosteret får viktig trening i noe det skal beherske ved fødselen. Fosteret svelger også fostervann og sugeevnen er bedre utviklet nå.
Hjertet pumper 28 liter blod hver dag. Det høres kanskje mye ut, men det nyfødte barnets hjerte pumper hele 350 liter i døgnet!
Milten begynner sin oppgave overvåket av leveren. Den vil fjerne gamle røde blodceller og produsere antistoffer. Fostervannet fornyes hver tredje time.
Armene har nesten nådd sine endelige proporsjoner, men beina er fremdeles relativt korte. Hendene, særlig tomlene, blir mer funksjonelle. Bevegelsene blir stadig mer kontrollerte og mykere, og fosteret kan bevege både hode, munn, lepper, armer, håndledd, hender, bein, føtter og tær! Noen kjenner allerede disse fjørlette bevegelsene, men som regel vil du ikke kunne kjenne dem på noen uker ennå."

<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En kommentar er alltid hyggelig! =)