tirsdag 30. april 2013

Ukesoppdatering på etterskudd. 36+3!


Fra 36 uker og 0 dager 

til 36 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: ca 2700 g
Lengde: ca 44 cm

(Så kan vi jo legge til at på UL i går så mente de at rocketrollet veier mellom 2700 og 2900)


Den mammaen der begynner å bli fryktelig stor nå, men man får ikke gjort stort for å forhindre det heller.
Så store tanker jeg hadde om å trene meg gjennom svangerskapet. Det skar seg.
Bekkenløsning ftw!


Termin:
27.05.13

På fødeavdelingen så gikk de utifra at terminen er den 26. mai, så jeg ble brått usikker.
Bare en dag om å gjøre, men betyr det ikke at jeg er èn hel dag nærmere enn hva jeg har trodd hele tiden kanskje? Men kan finne glede i alt, selv om det i det store og hele betyr aldri så lite!

På vei: 

36 uker og 3 dager!



Igjen: 
3 uker og 6 dager!




Aktivitet innenfra: 
Det er fortsatt masse aktivitet innenfra. Babyen ligger fint på "plassen sin" og dermed så er det jo bare for meg å venne meg til å bli skambanket fra innsiden.
Samme sted, hver time, hver dag.
Hadde man fått merker av dette som syntes på utsiden, så ville gravide mager vært særdeles lite flatterende for å si det sånn.
Dessuten.
Jeg må ta et oppgjør med de som så fint påstår at bevelgelsesmønster endrer seg fordi babyen får mindre plass der inne. At babyen blir roligere.
Det er faktisk bare tull.
Dette lille kreket jeg bærer på har det veldig trangt, det sa UL-legen i går også, men det hindrer den absolutt ikke i å gjøre like heftige spark som før.
Den eneste forskjellen er at nå blir magen vridd og dratt til det ugjenkjennelige når det skjer.

Aktivitet på meg:
Forrige uke var igrunn ganske ålreit.
Jeg ble 100% sykmeldt, fordi jeg ikke fikk i meg nok næring, og det har jo gjort at jeg har fått litt bedre tid på å ta vare på meg selv og gjøre ting jeg føler har blitt utsatt gang på gang.
Aurora var hos pappaen sin fra fredag til søndag også, så da fikk man faktisk muligheten til å sove ut litt og.

Kynnere: 
Har hatt mye vonde kynnere den uka som har gått. Men torsdag kveld tok det kaka, da trodde jeg at jeg skulle bli gal. Det ble absolutt ikke bedre ettersom timene gikk, men jeg innebefant meg med at det faktisk bare var kynnere og beit tenna sammen.
Nå viste det seg da, at det kanskje ikke bare var kynnere likevel, men rier som ble framprovosert av en mulig uvi.
Joda. Så da har vi prøvd det og.

Vektøkning:
Jeg var hos lege i går, og veide meg igjen.
Alltid like morsomt ja...
Har tilsammen nå gått opp 13kg, men er godt å vite at 3 av de kiloene faktisk er rein skjær baby!


Matkick:
Blåbær med vaniljesaus. Og jordbær.
Grønne epler med yoghurt, kanel og sukker.
Omnomnomnom!
Og vann! Masse vann!
Og appelsinjuice!
Det er det syrlige som får gjennomgå nå med andre ord.
Humør:
Humøret er bedre enn det var sist ukesoppdatering hvertfall, det skal være sikkert og visst!
Jeg har (akkurat nå hvertfall) innsett at det faktisk ikke er så lenge igjen, og jeg ser lyset i enden av tunellen. Snart kommer det lille trollet ut til oss, og jeg gleder meg som et lite barn til å se hvem det er som har gjemt seg inne i meg så altfor lenge nå!

Tungt? 
Nå har vi avansert fra flodhest til elefant.

Siste innkjøp:
Gjorde en del innkjøp av kluter og slikt forrige uke, og kjøpte inn et par helsetepper også.
Det er forresten latterlig frustrerende, for i de fleste butikker så han man ingen kjønnsnøytrale valg da det kommer til tepper og kluter og slikt.
Enten er det rosa, lys lilla eller blått.
Hverken gult eller grønt var å finne, og gud forby om det hvite de har hadde noe mønster av noe slag som piffet opp litt. Nei.
Ble til at vi kjøpte hvite tepper (kjempepraktisk) så får heller det som piffer opp være det jeg strikker selv.

Neste kontroll: 
8. mai hos jordmor, og 14. mai hos lege.
Forventninger til fødsel:
Jeg gleder meg fortsatt masse til fødsel, og jeg gleder meg ikke mindre etter å ha tilbragt et par timer på føden i går.
Damene der oppe er så hyggelige og blide, og de tar så godt vare på en!
Og bare følelsen av å sitte der og vente. Titte på ctg'n, se når riene bygger seg opp, kjenne at det gjør vondere og vondere og vite at snart så kommer den! Babyen!
Snart skal storesøstrene få hilse på den lille krabaten som vi har snakket om det siste halve året!
*gleeeeedeseg*


Pakket fødebag?

JA!!!
Kan legge ut liste over hva jeg har pakket ned senere, kanskje noen har noen flere innspill til hva jeg har glemt.
For det er garantert noe jeg har glemt. Det er det alltid! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

En kommentar er alltid hyggelig! =)